Så här säljer vi din bostad!
Mäklaren du väljer har stora möjligheter att påverka resultatet av din försäljning!
Ingen bostad är den andra lik och vi skräddarsyr alla uppdrag. Vi arbetar ändå strukturerat och här sammanfattar vi hela försäljningsprocessen i stora drag. Häng med - så här säljer vi din bostad!
Att sälja sin bostad är ofta en riktigt stor händelse i livet, både ekonomiskt och känslomässigt. Vi tar fullt ansvar från början till slut och du har bara en kontaktperson som håller dig uppdaterad hela tiden om var vi är i processen. Vi är lättillgängliga och du kan kontakta oss när du vill. Det är mycket att hålla reda på, men vi tar hand om allt som är jobbigt och vi är proffs på det vi gör. Nu kör vi igång!
Vi träffas och planerar
Funderar du på att sälja din bostad? Första steget är att kontakta oss för en värdering av bostaden. Mötet är kostnadsfritt och en möjlighet för oss att visa vilka vi är. Vi lyssnar på dina önskemål och förväntningar och vi berättar hur vi kan hjälpa dig. Vid besöket värderar vi bostaden utifrån läge, skick och marknadssituation. Vi pratar om handlingar som behövs i samband med försäljningen, om skatteeffekter och juridiska frågor. Om försäljningen beror på skilsmässa eller dödsfall så kan vi hjälpa dig med bodelning och bouppteckning. Ibland hjälper vi till med endast kontraktsskrivning och ibland gör vi bara en värdering. Vi diskuterar även utgångspriset för bostaden, priset är ofta helt avgörande för en lyckad affär. Målet efter vårt första möte är att du ska veta hur mycket du kan få för bostaden vid en försäljning, vad vi kan göra för att få ett högre försäljningspris och hur vi går vidare med försäljningen. När allt känns bra skriver vi ett avtal som ger oss rätt att förmedla bostaden och hur vi ska få betalt för vårt arbete.
Fotografering och styling
Man får bara en chans att göra ett första intryck! Bildernas kvalitet och betydelse i marknadsföringen kan inte underskattas och därför anlitar vi de bästa fotograferna i branschen. Vi vill visa ditt hem från sin bästa sida för att tilltala målgruppen. Bilderna ska lyfta fram bostadens trivsel, funktion och möjligheter till att använda ytor. Läs mer om fotograferingen här. Vi kan göra en film från bostaden och fotar och filmar även med drönare om din bostads läge är viktigt att lyfta fram. Styling lönar sig. Bilderna blir bättre, hemmet upplevs mer attraktivt och på visningen blir upplevelsen mer harmonisk. Vi kan även visa rummens olika användningsområden. Här kan du läsa mer om homestyling.
Marknadsföring
I god tid före första visningen och efter ditt godkännande presenterar vi din bostad på nätet med säljande text och bilder. Vi vill veta allt som du tycker är bra med din bostad och lyfta fram det. Exponering på nätet är avgörande för resultatet och vi gör en individuell plan inför varje försäljning avseende annonsering på bl a Hemnet, Boneo, Facebook och Instagram. Här kan vi rikta in oss mer specifikt på att nå en viss målgrupp vi tror extra mycket på, eller spekulanter som bor i ett visst område. Vi kan även annonsera i dagspress och lokaltidningar enligt önskemål.
Till visningen sammanställer vi en informativ och säljande beskrivning som vi lämnar till spekulanterna. Övrig marknadsföring kan vara att kontakta intressenter i vårt spekulantregister, skylta i närområdet med gatupratare, infoblad i portar och brevådor. Vi lyssnar och stämmer av med dig så att det känns bra.
Visningar och budgivning
Visning sker enligt önskemål, oftast lördag eller söndag och ett par gånger till under följande vecka. Även förhandsvisningar förekommer. Vår ambition är att visa så många gånger som krävs för att få bostaden såld och vi försöker ge alla som vill komma en möjliget att göra det. Visningen är jätteviktig att den blir bra! Vi är aktiva och engagerade, väl pålästa, lyhörda och svarar på frågor. Vi lyfter fram bostadens fördelar och möjligheter till personlig anpassning. Vi tar oss tid för att visa runt och uppmanar spekulanter till att uppfylla sin undersökningsplikt, att undersöka bostaden noga. Som säljare ska du ha berättat för oss mäklare om eventuella fel och brister som du känner till. Under visningen samlar vi in kontaktuppgifter till alla som är intresserade. Observera att vi mäklare alltid är med på visningen. Vi tycker att detta moment i försäljningen är alldeles för viktigt för att assistenter ska sköta visningen.
Nästa steg är att undersöka praktiska och ekonomiska förutsättningar för spekulanterna. Vi ser över deras nuvarande boendesituation och hjälper dem fatta beslut för att motivera till budgivning och engagemang för att bli köpare. Vid eventuell budgivning stämmer vi av att finansieringen är ordnad och ger spekulanterna råd. En lyckad budgivning handlar mycket om psykologi och taktik, vi brukar likna det vid ett hantverk och mäklarens skicklighet är helt avgörande. Budgivning sker på nätet och via sms, även du som säljare har full inblick i processen. Det är du som slutligen väljer till vem och till vilket pris du vill sälja. Vi lämnar en skriftlig redovisning av budgivningen till köparen och säljaren, med alla deltagares kontaktuppgifter. Redovisningen lämnas vid tillträdet till bostaden. När allt är klart för köp upprättas de handlingar som behövs för att slutföra affären och vi träffas för kontraktsskrivning.
Kontrakt
Förr i tiden räckte det med ett handslag, idag skriver vi kontrakt och snart räcker det med ett tryck på mobilen och en digital signering. Än så länge gäller dock att en affär inte är bindande förrän köpekontraktet är påskrivet. Vid kontraktsskrivningen träffas vi oftast alla parter samtidigt, men det är inget krav. Vi går igenom kontraktet i detalj och förklarar innebörden. I kontraktet beskrivs hur betalning ska ske, när i tiden övertaget av bostaden ska ske och mycket annat. Alla handlingar är utfärdade av Mäklarsamfundets jurister.
Inom en vecka efter mötet överför köparen en handpenning om vanligtvis är 10 procent av köpeskillingen till ett depositionskonto, även kallat klintmedelskonto. Där parkeras pengarna tills eventuella villkor i kontraktet är uppfyllda och handpenningen kan betalas ut till säljaren. Villkoren kan gälla att köparen beviljas medlemskap i bostadsrättsföreningen eller att en besiktning genomförs. Vi hjälper till med att ansöka om medlemskap för köparen i bostadsrättsföreningen och säljarens utträde. Vi är ofta behjälpliga vid eventuell besiktning också, om inte du som säljare själv kan delta.
Tillträde
Tillträdet är mötet då köpare och säljare träffas för att göra klart affären. Mötet är vanligtvis en till fyra månader efter kontraktsskrivningen och vi ses oftast på vårt kontor. Inför tillträdet tar vi fram en sammanställning av affären, en sk likvidavräkning. Vi kontrollerar med banker, myndigheter och bostadsrättsföreningar att inga hinder finns för överlåtelsen. Har vi t ex koll på eventuella pantbrev? Vid tillträdet görs slutbetalningen och säljarens eventuella lån löses. Var lugn, vi tar hand om allt detta. Köparen får nycklarna i sin hand och kan flytta in. Vill du läsa mer om vad som ska ordnas med inför flytten läser du här och är du intresserad av just flyttstädning läser du här.
Vad händer sedan?
Oftast är vår kontakt inte slut efter tillträdet. Vi följer upp så att alla är nöjda och vi brukar be om ett omdöme på Trustpilot.se, en sida för utvärdering och betyg. Vi vill att du ska känna dig trygg i att du har fått en riktigt bra och prisvärd mäklartjänst. Dina åsikter är värda mycket för oss och hjälper oss att bli bättre.
Våra kunder vill ofta ha vår hjälp med deklarationen av försäljningen och vi hjälper till efter bästa förmåga. Vi beräknar eventuell kapitalvinst, era möjligheter till avdrag för kostnader och möjligheten att få uppskov med beskattning av vinsten. Ett önskemål är att ni hör av er tidigt under våren, eftersom dagarna innan deklarationen ska lämnas in är hektiska. Många av våra kunder är återkommande eller tipsar grannar och vänner om våra tjänster. Det är den bästa reklam vi kan få!
Välkommen att kontakta oss för ett första möte. Det är kostnadsfritt och utan förpliktelser. Vi lyssnar på dina önskemål och delar med oss av vår kunskap och erfarenhet. Vi gör samtidigt en bedömning av värdet på bostaden och du får en offert inför en eventuell försäljning. När du anlitar Högalidsmäklarna väljer du själv hur engagerad du ska vara i försäljningen. Om du inte vill, eller kan, vara delaktig kan du tryggt låta oss sköta allt.